Repte: consumir menys energia!

Repte: consumir menys energia!

L’alumnat del BRC 4.2 Sumem Energies ha estat treballant sobre l’energia que utilitza. Han après de quines fonts primàries s’obté i com es genera a les centrals elèctriques. També han après les conseqüències que té generar electricitat.

Tot seguit han investigat i calculat quanta electricitat gastem en diverses aules, a partir de les corbes de càrrega que ens proporciona la companyia elèctrica i també mesurant el consum dels diversos aparells amb un wattímetre. 

També han fet servir luxòmetres per determinar si les aules estaven ben il·luminades.

Amb tot aquest treball han pogut comprovar que:

  • en moltes aules hi ha fluorescents convencionals i no de tecnologia LED que, per tant, tenen més potència.
  • també han vist que, en les aules petites, gastem més energia de la necessària perquè estan sobreil·luminades.
  • en la majoria d’aules, els ordinadors, projectors, pantalles, etc. queden encesos o en standby a la nit i els caps de setmana, consumint una energia innecessària.

A partir d’aquest diagnòstic s’han proposat dos reptes:

Primer repte: Reduir el consum elèctric provinent de la il·luminació.

La solució que hem trobat és treure alguns fluorescents en els espais sobreil·luminats i iniciar un pla al centre per canviar els fluorescents convencionals per fluorescents LED que tenen menys potència i consumeixen, per tant, menys electricitat.

Segon repte: Reduir el consum elèctric a les nits i els caps de setmana.

Això ho han aconseguit instal·lant uns temporitzadors i unes regletes a diverses aules. 

Un temporitzador és un aparell que es pot programar per tal que encengui i apagui els aparells que s’hi endollen de forma automàtica a les hores que es vulgui. Els han programat perquè s’encenguin a les 8:00 i s’apaguin a les 19h els dies feiners i perquè no s’encenguin els caps de setmana. D’aquesta manera aconseguim consumir menys energia durant les hores que no hi ha ningú a l’institut.

Amb aquesta petita acció esperen que, per curs escolar, arribem a estalviar 99,36 kWh per aula.

Han aconseguit doncs, els seus reptes:  reduir el cost de la factura de la llum i també reduir la contaminació i els gasos d’efecte hivernacle emesos per les centrals elèctriques i que contribueixen al canvi climàtic.

Us deixem amb uns petits vídeos que també us poden ajudar a aplicar aquestes mesures a casa!

“Sumem Energies” és una microxarxa del programa Escoles+Sostenibles de l’Ajuntament de Barcelona.

Share this post